Als lid heb je, nadat je bent ingelogd, een aantal mogelijkheden met deze website (zie ook start):
- Je kunt foto’s uploaden in de eigen ledengalerij, in de galerijen van onze activiteiten, of andere galerijen die jezelf hebt aangemaakt.
- Je krijgt tot 100Mb ruimte voor jouw eigen galerijen. De maximale foto upload is 5Mb.
(De websitebeheerders hebben die beperking overigens niet). Bedenk dat online foto’s niet onnodig groot hoeven te zijn. Vóór uploaden kunt u de foto’s terugbrengen naar kleinere afmetingen. Het formaat 800 x 600 of 900 x 600 (afhankelijk van de verhouding) geeft de foto op de site nog scherp weer.
Lees meer uitleg over NextGen Gallery. Bekijk ook het overzicht van alle ledengalerijen
- Je krijgt tot 100Mb ruimte voor jouw eigen galerijen. De maximale foto upload is 5Mb.
- Je hebt een eigen profiel waarin je jouw contactgegevens kunt bijgehouden. Op het publieke ledenoverzicht (bezoekers van de website) staat uitsluitend die gegevens die jezelf publiekelijk wilt delen (bijv. jouw naam en website). Dit is instelbaar bij het eigen profiel. Als je ingelogd bent kun je op het ledenoverzicht ook de afgeschermde profieldetails zien.
- Je kunt nieuwsberichten schrijven, evenementen aanmaken of suggesties voor activiteiten toevoegen.
Hieronder staat uitgelegd (klap sectie open voor de details) hoe je van deze mogelijkheden gebruik kunt maken. Het vullen van jouw profielgegevens en de punten 3 t/m 8 kun je alleen uitvoeren als je bent ingelogd.
1. Registreren als lid en profielgegevens invullen
Registreren
De optie ‘registreren’ is op dit moment uitgeschakeld.
Dit is een éénmalige actie om jezelf te registeren en de profielgegevens in te vullen. NB: gebruik het contactformulier als de registratiemogelijkheid is uitgeschakeld. Ga als volgt te werkt:
Ga naar http://zelfontspanners.nl
Klik onderaan de pagina op ‘Inloggen’ en daar op ‘Registreer’. Er verschijnt een formulier.
Vul jouw gegevens in en klik op de knop ‘Registreer’.
De gegevens worden opgestuurd en gecontroleerd bij de ledenadministratie. Na goedkeuring ontvang je een bevestigingsmail.
Met de informatie in dit mailbericht kun je voor het eerst inloggen. Zonder deze informatie lukt dat niet.
Aanpassen profielgegevens
Als je bent ingelogd, kun je zelf jouw profielgegevens aanpassen en/of aanvullen. Om de profielgegevens aan te passen, ga je via ‘Leden’ naar ‘Leden overzicht’ en dan naar je eigen profiel. Klik op ‘profiel bewerken’. Je kunt de gegevens vullen en per veld aangeven voor wie het zichtbaar mag zijn. Jouw e-mailadres en telefoonnummer zijn standaard afgeschermd en alleen zichtbaar voor leden. Van een aantal velden kun je zelf aangeven of deze openbaar getoond mogen worden of alleen voor leden zichtbaar mogen zijn.
Voor de volledigheid van de site, zouden we het fijn vinden als je een profielfoto plaatst en je jezelf kort voorstelt bij ‘Over mij’.
2. Inloggen
Je moet ingelogd zijn om onder andere foto’s te uploaden, het profiel bij te werken, een fotoalbum/galerij aan te maken of de detailledenlijst te raadplegen. Je kunt op de website inloggen met de gebruikersnaam en wachtwoord dat je bij de registratie hebt doorgegeven. Als je het wachtwoord bent vergeten, gebruik dan de mogelijkheid om het wachtwoord opnieuw in te stellen. Je zult merken dat zwakke wachtwoorden niet worden geaccepteerd, dus maak een veilig wachtwoord aan.
Tip: verdubbel je wachtwoord of gebruik een hoofdletter en/of volgnummer extra, of gebruik de eerste letters van een zin die je makkelijk onthoudt.
Voordat je ingelogd bent, zie je bovenaan de pagina alléén het algemene menu van de website.
Nadat je bent ingelogd zie je boven het algemene menu ook het ledenmenu (met wat minder opties dan in de afbeelding).
3. Foto upload
Voor het uploaden van foto’s zijn er drie mogelijkheden:
- Algemene menu ‘Leden’ – ‘Start’ en dan optie 1. ‘Foto’s toevoegen’;
- Via jouw profielpagina – ‘Last posts’ door het nieuwsbericht met jouw naam aan te klikken (zie ook hoofdstuk 4. Eigen pagina);
- Via het ledenmenu ‘Nieuw’ – ‘Media’.
Bij optie 3 kun je dan de gewenste foto(‘s) selecteren en in de mediabibliotheek zetten. De foto is dan nog niet gepubliceerd. Om de foto te publiceren kun je deze in je eigen pagina, galerij of nieuwsbericht importeren.
4. Eigen pagina
Zodra je als lid aan de website wordt toegevoegd, wordt er voor je een eigen webpagina op de site aangemaakt. Alle leden ontvangen hierover een nieuwsbericht. Op deze pagina staan standaard jouw profielgegevens en fotogalerij. De fotogalerij wordt op deze pagina zichtbaar als je onder ‘Recent posts’ op het oudste bericht met jouw naam klikt.
Je moet ingelogd zijn om deze pagina te kunnen bewerken (of te verwijderen).
5. Bericht schrijven
Kies in het ledenmenu onder ‘Nieuw’ voor ‘Bericht’. Het volgende scherm verschijnt:
Bij 1. kun je de titel voor het bericht typen en in het grote invoerscherm de tekst van het bericht. Aan de tekst kun je een foto uit de mediabibliotheek toevoegen met de button ‘Media toevoegen’ of een galerij met de button ‘Add Gallery’. Met het ‘paperclipje’ kun je een link in de tekst toevoegen.
Bij 2. (‘Categorie’) geef je aan of het bericht als ‘nieuws’ of als ‘blog’ bestemd is (NB: ‘leden’ is voorbehouden aan de persoonlijke pagina’s). Je kunt eventueel ook meerdere categorieën aanvinken. Vul bij een nieuwsbericht géén tags is. Als je dit wel doet worden alle foto’s met dezelfde tags toegevoegd waardoor het nieuwsbericht erg lang kan worden.
Bij 3. staat een blok ‘Publiceren’. Hier kun je het concept bericht tussentijds opslaan met de button ‘Concept opslaan’. Je kunt dan ook met de button ‘Voorbeeld’ kijken hoe het bericht er uit komt te zien na publicatie. Het voorbeeld van het bericht wordt in een nieuw venster (tabblad) in je browser geopend. Als het bericht klaar is, publiceer je het bericht met de blauwe knop ‘Publiceren’.
Alle leden krijgen een mailtje dat je een bericht hebt aangemaakt.
De berichten die door jou geschreven zijn, blijven zichtbaar op jouw profielpagina en verschijnen ook bij zoekopdrachten etc.
Nieuwsbericht over nieuw geplaatste foto’s in ledengalerij
Je upload de foto’s in je persoonlijke ledengalerij zoals in de handleiding staat.
Je begint met een nieuwsbericht zoals in de handleiding staat (titel en toelichtende tekst).
Je klikt op de button ‘Add Gallery’. Selecteer de standaard aangevinkte optie ‘NextGEN Basis Miniaturen’. Het gaat er om wat je selecteert bij ‘Wat wilt u tonen’:
In het lijstje bij ‘Galleries’ staan de volgende opties:
Je kunt hier het beste kiezen voor ‘Tags’ Ik heb nu voor de tag ‘Vietnam’ gekozen.
Bij ‘Afbeeldingen Sorteren of Uitsluiten’ zie je de foto’s die getoond gaan worden. Ik zie nu dat er nog ook een foto bij staat die niet van mij is (blijkbaar is deze tag eerder gebruikt). Door deze foto aan te vinken, sluit ik deze uit van de foto’s die ik wil laten zien.
Als alle foto’s naar wens staan, klik je op ‘Insert Displayed Gallery’ en de galerij wordt aan jouw nieuwsbericht toe gevoegd.
Je kunt het concept van het nieuwsbericht opslaan en het voorbeeld bekijken (opent in een nieuwe tabblad in de browser). Vink bij Categorie ‘Nieuws’ aan. Als je het bericht wilt publiceren, klik je op ‘publiceren’. Het nieuwsbericht verschijnt op de website bij ‘Nieuws’ en alle leden krijgen een berichtje hiervan.
Tip: Over het gebruik van de editor bekijk deze korte instructie video:
http://wordpress.goeduitgelegd.nl/basiskennis/tekst-plaatsen-en-aanpassen-in-wordpress/
6. Eigen fotogalerij
Als je bent ingelogd kun je eigen fotogalerij(en) of fotoalbum(s) op de site aanmaken.
Fotogalerij: één overzicht van alle foto’s in de galerij (zie het voorbeeld onderaan bij dit item).
Fotoalbum: er is één foto direct zichtbaar en als je hierop klikt, krijg je de bijbehorende foto’s te zien. In een album kunnen meerdere fotogalerijen zijn opgenomen (zoals de pagina met de albums van de leden en de activiteiten van 2017 en 2018).
Om foto’s te uploaden, kies in het ledenmenu ‘Galerij’ en daaronder de optie ‘Galerij / Afbeelding toevoegen’ of ‘De Zelfontspanners’, ‘Dashboard’ en dan ‘Galerij’. Via beide routes kom je in hetzelfde scherm.
Dit scherm verschijnt en in drie stappen maak je een galerij aan:
- Kies jouw ledengalerij waarmee de foto’s ook direct in jouw ledenalbum worden opgenomen of maak een nieuwe galerie en geef een titel;
- Let op! De eerste optie is ‘Nieuwe galerij maken’. Gebruik deze alléén als je dit ook wilt doen. Als je de foto’s aan je galerij wilt toevoegen zodat ze getoond worden in jouw ledengalerij, selecteer dan (pijltje achter ‘Nieuwe galerij maken’) uit de lijst jouw eigen ledengalerij.
- Kies jouw ledengalerij waarmee de foto’s ook direct in jouw ledenalbum worden opgenomen of maak een nieuwe galerie en geef een titel;
- Gebruik ‘Add files’ om een of meerdere bestanden te selecteren vanaf jouw computer;
- Klik op ‘Start upload’.
Nadat het uploaden gereed is, kun je bij ‘Galerijen beheren’ uitsluitend de eigen galerijen (beheerder kan overal bij) openen en bewerken. Je komt hier weer via het ledenmenu en opties’Galerij’ of ‘De Zelfontspanners’ en ‘Dashboard’ maar de snelste optie is dit keer het linkje dat na het uploaden rechts bovenaan verschijnt:
Klik op de titel van de galerij die je wilt bewerken en gebruik het scherm om extra informatie (beschrijvingen) toe te voegen, foto’s te verwijderen of de volgorde aan te passen, via dit scherm:
1. Hier kun je informatie over de foto’s toevoegen en de aanpassingen opslaan. Via de button ‘’Galerij sorteren’ kun je de volgorde van de foto’s aanpassen.
2. De foto die je selecteert bij ‘Afbeelding bekijken’ wordt getoond als voorpagina van je fotoalbum. De (zwarte) foto met tekst die er staat voordat er foto’s geüpload zijn, kun je verwijderen. De optie ‘verwijderen’ staat achteraan in het rijtje met opties onder de foto.
3. Iedere foto krijgt automatisch een eigen ID(nummer) mee.
Vul zowel bij de titel als bij de omschrijving hetzelfde in: ‘Fotograaf: [naam] en onderwerp’. Deze informatie wordt dan getoond als je met de muist over de foto heen beweegt en in een diapresentatie onder de foto.
In de kolom daarnaast kun je ‘Tags’ aangeven. Dit zijn trefwoorden die de foto kenmerken. Als je meerdere tags meegeeft dan moet er tussen de woorden een komma staan. Deze tags worden gebruikt om diapresentaties op onderwerp te kunnen selecteren.
Zo kun je bij het algemene menu onder ‘De Zelfontspanners’ kiezen voor ‘Foto’s per onderwerp’. Hier staan de 60 meest voorkomende tags (en hoe vaker deze is gebruikt hoe groter deze wordt weergegeven). Door op een ’tag’ te klikken, krijg je het overzicht van alle foto’s die met deze tag zijn opgeslagen.
Vergeet niet om op de button ‘Aanpassingen Opslaan’ te klikken.
Nadat je galerij klaar is, kun je hem in een bericht of pagina publiceren door deze knop of dit klein groen menu onderdeel te gebruiken:
Je komt dan in het volgende scherm:
Hier kun je aangeven hoe je de galerij wilt weergeven. Daarna kun je de onderstaande regels uitklappen en aanpassen naar je wensen. De velden van ‘Wat wilt u tonen’ staan hieronder nog weergegeven.
Je kunt hier aangeven welke bron je wilt tonen. Als je de keuze voor een bron hebt gemaakt zoals een galerij of tag dan kun je daaronder uit de beschikbare opties kiezen. Als je klaar bent klik je op de button ‘Insert Displayed Gallery’ en de galerij wordt toegevoegd.
Als je wat meer technisch bent aangelegd, kun je ook gebruik maken van deze zogenaamde shortcodes in je tekst: http://www.nextgen-gallery.com/help/shortcodes/
De meest eenvoudige vorm is de ID van de galerij. Je vindt deze in de eerste kolom bij ‘Galerijen beheren’.
Het resultaat ziet er dan ongeveer zo uit:
7. Evenement aanmaken
Ga boven in het menu naar ‘Evenementen’ en klik op ‘voeg nieuw evenement toe’.
Je komt dan in het onderstaande scherm:
Vul in het eerste veld de titel en in het grote veld een toelichtende tekst in.
Daaronder kun je allerlei kenmerken en informatie over het evenement meegeven:
Tijd & datum: hier kun de datum en de duur van het evenement aangeven. Het evenement kan over één of meerdere dagen gaan. Ook kun je aangeven of een evenement de hele dag duurt. Wanneer je dit veld aan vinkt verdwijnen de velden van de tijden.
Location: hier kun je aangeven waar het evenement plaatsvindt. Wanneer de locatie al eerder is aangemaakt kun je deze direct uit het lijstje selecteren. Je kunt echter ook een nieuwe locatie aanmaken door de nieuwe locatie in het veld te typen. Met de volgende velden kun je er voor kiezen om de locatie via ‘Google maps’ te tonen of een link naar ‘Google maps’ te tonen.
Organisatoren: hier staat een lijstje met mogelijke organisatoren (die eerder zijn aangemaakt). Door in het veld te typen kun je nieuwe organisatoren toevoegen. Met de link onder het veld dupliceer je de lijst.
Evenement website: je kunt hier een link toevoegen naar een website waar eventueel meer informatie over dit evenement te vinden is, bijv. als meerdere partijen bij dit evenement betrokken zijn en ook de andere partij informatie over het evenement heeft gepubliceerd.
Evenement kosten: wanneer er aan het evenement kosten verbonden zijn, kun je dat hier aangeven.
Revisies: hier kun je zien wie het evenement bewerkt hebben.
Reacties: Je kunt aangeven of je wilt dat er reacties op het evenement geplaatst kunnen worden. De andere leden kunnen dan eventueel op het evenement te reageren.
8. Suggesties aanleveren voor activiteiten
Klik in het algemene menu onder ‘Actueel’ op ‘Suggesties voor activiteiten 2018’ (onder de tabel staat de optie bewerken en zo kom je direct in de tabel) of op ‘Dashboard’ onder ‘De Zelfontspanners’ in de menubalk voor leden en ga dan in de linkerkolom naar ‘TabelPress’ en selecteer ‘Alle tabellen’.
Ga naar de tweede tabel ‘Voorstellen voor activiteiten 2019’. Je kunt dit doen door op de blauwe titel te klikken of daaronder de optie bewerken te kiezen.
Je kunt de kolommen van de tabel vullen met de gewenste teksten. Als je ook een link naar een website wilt toevoegen, kun je dit doen door de button ‘Link invoegen’ aan te klikken en vervolgens in het veld te gaan staan waarin je de link wilt plaatsen.
Er verschijnt een pop up veld waarin je de link kunt plaatsen en de gewenste tekst die, in plaats van de link’ in het veld getoond wordt.
Wanneer de link wordt aangeklikt, zal deze in een nieuw tabblad geopend worden.
Tenslotte…
Een aardige Nederlandstalige site voor WordPress is: http://wordpress.goeduitgelegd.nl/
Bij vragen over het gebruik van de website, stuur uw vraag via het contactformulier of stuur een mail naar webmaster@zelfontspanners.nl